محل لوگو

آموزش آسان طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن


آموزش تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن

مرغ سوخاری غذایی لذیذ و خوشمزه بوده و در بین کودکان و هم چنین بزرگسالان بسیار پرطرفدار است. اما با توجه به اینکه به طور معمول برای تهیه، آن را در روغن فراوانی سرخ می کنند بنابراین یک غذای سالم و رژیمی محسوب نمی شود و ممکن است برای برخی افراد که دارای برخی بیماری ها مثل چربی خون بالا و مشکلات قلبی و چاقی هستند، خیلی مناسب نباشد. اما در صورتی که برای طبخ آن روغن زیادی استفاده نشود می تواند در رژیم های سالم نیز مورد استفاده قرار گیرد. طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن که به آن رژیمی نیز گفته می شود بسیار ساده و آسان است و زمان زیادی نیز لازم ندارد. در این روش، از یک دستگاه بدون روغن مناسب استفاده می شود. معمولا این نوع دستگاه از برندهای معتبر و معروفی مثل تفال و فیلیپس، در بازار وجود دارد.

تفاوت سرخ کردن مرغ سوخاری در این دستگاه با دستگاه های معمولی

نحوه ی سرخ کردن مواد غذایی در این دستگاه ها کمی متفاوت تر از دستگاه های معمولی است. دستگاه های معمولی برای سرخ کردن به روغن فراوانی نیاز دارند به طوری که برای مثال مرغ و سیب زمینی باید در روغن داغ غوطه ور گردند تا به خوبی سرخ و برشته و ترد شوند. اما طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن به گونه ای است که مرغ به صورتی سالمتر سرخ شود. در این دستگاهها شاید فقط کمی روغن برای چرب کردن سطح مرغ مورد نیاز باشد. روش کار آنها کمی مشابه با فرهایی است که دارای سیستم کانوکشن یا گردش هوا هستند و باعث می شود سطح تکه های مرغ ترد شده و داخل آن ها در حین پخته شدن، نرم و آب دار باقی بماند. سبدهای سوراخ دار این دستگاه سبب می شود تا هوای داغ به خوبی به همه ی قسمت های مرغ برسد.

مکانیزم سرخ شدن مرغ سوخاری

مکانیزم سرخ شدن مرغ سوخاری
مکانیزم سرخ شدن مرغ سوخاری

هوا توسط المنت های حرارتی موجود گرم شده و با استفاده از فن دستگاه درون محفظه به گردش در می آید. این جریان هوای داغ که سرعت زیادی دارد با سطح چرب مرغ ها تماس پیدا کرده و باعث سرخ شدن و کریپسی شدن سطح آن ها می شود این جریان می تواند قطرات روغن را نیز همراه با خود درون محفظه ی دستگاه به حرکت در بیاورد. مقداری از جریان هوا نیز از دریچه های دستگاه خارج می شود تا سبب ایجاد بوی نامطبوع هنگام پخت نشود. بنابراین با توجه به دمای بالای جریان هوا، تکه های مرغ خیلی کامل و سریع پخته شده و سطح آن ها سوخاری می شود. از طرفی روغن روی سطح که مقدار بسیار کمی دارد، فرصت نمی کند که به داخل بافت مرغ جذب شود. این مرغ های سوخاری کم روغن برای افرادی که محدودیت مصرف چربی دارند بسیار مناسب هستند.

دستورهای تهیه مرغ سوخاری

طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن بسته به نوع دستگاه می تواند اندکی متفاوت باشد. برای شروع ابتدا می توان با استفاده از مواد و ادویه های مختلف تکه های مرغ را مزه دار کرد. به طور معمول نمک، فلفل، زردچوبه برای این کار استفاده می شود و بیشتر به ذائقه و سلیقه ی غذایی افراد وابسته است. این ادویه ها را به آرد یا آرد سوخاری و یا حتی تخم مرغ نیز می توان اضافه کرد. تکه های مرغ به آرد آغشته شده و سپس در تخم مرغ زده شده فرو برده می شوند و بعد از آن در آرد سوخاری غلتانیده می شوند. در این نوع سرخ کن بدون روغن، فقط کافی است تا سطح مرغها با روغن چرب شود تا حالت سرخ شدن آن ها بهتر انجام شود. سپس مرغها را در سبد مخصوص دستگاه قرار داده و آن را روشن می کنیم.

نکات مهم در تهیه مرغ سوخاری

نکات مهم در تهیه مرغ سوخاری
نکات مهم در تهیه مرغ سوخاری

باید دقت کرد که اندازه ی تکه های مرغ حتی الامکان یکنواخت بوده و دما و زمان کارکرد دستگاه متناسب با این ابعاد و هم چنین مقدار آن ها تنظیم شود. اضافه کردن بیش از اندازه روغن در این دستگاه ها موجب نخواهد شد که سرخ شدن مطابق با حالت معمولی انجام شود پس نباید مقدار اضافه ای روغن استفاده کرد. باید دقت کرد هدف اصلی در هنگام استفاده از این نوع دستگاه سلامتی و کاهش مصرف چربی و روغن و حفظ ارزش مواد غذایی است و بهتر است انتظار یک مرغ سوخاری با طعمی که در فست فودها و رستوران ها تجربه کرده اید را نداشته باشید چرا که در هر صورت کمی متفاوت با آن خواهد بود.

ویژگی ها و تنظیمات دستگاه برای تهیه مرغ سوخاری

کار کردن و انجام تنظیمات با این دستگاه ها بسیار آسان است. ابتدا باید تنظیمات دمایی مورد نیاز و متناسب برای پخت و سرخ شدن مرغ ها را انجام داد. به طور معمول این دستگاه ها دارای تایمر هستند بنابراین بهتر است از آن استفاده شود تا مرغ ها را به موقع از دستگاه خارج کرده و از خشک شدن بیش از حد آن ها جلوگیری به عمل آید. برای خارج کردن مرغ ها می توان از انبر استفاده کرد. برخی از دستگاه ها دارای سبد سوراخ دار هستند که بهتر است مرغ ها را در این سبد ها قرار دهید. آن چه که مورد توجه است این است که این دستگاه ها حدود ۸۰ درصد در مصرف روغن صرفه جویی می کنند. پس از استفاده از دستگاه معمولا اکثر قطعات کاربردی آن را می توان جدا کرد و به کمک ماشین ظرفشویی شست و شو را انجام داد.

مزایای استفاده از این دستگاه برای تهیه مرغ سوخاری

مزایای استفاده از این دستگاه برای تهیه مرغ سوخاری
مزایای استفاده از این دستگاه برای تهیه مرغ سوخاری

همان طور که قبلا ذکر شد بزرگترین مزیت استفاده از این دستگاه ها برای تهیه مرغ سوخاری، سالم بودن آن در مقایسه با سرخ کردن معمولی است و این به دلیل مصرف خیلی خیلی کمتر روغن است. اما آشنایی با طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن بسیار مفید است چرا که در برخی شرایط که فرصت زیادی برای سوخاری کردن مرغ وجود ندارد می توان از آن استفاده کرد. روش کار این دستگاه و استفاده از جریان هوای داغ زمان سرخ شدن مرغ سوخاری را کم کرده و خیلی سریع تر آن را برای خوردن آماده می کند. علاوه بر این نیاز نیست که شما دائما مراقب آن باشید بلکه پس از انجام تنظیمات دما و زمان، فقط لازم است گاهی مرغ ها را زیر و رو کنید تا سطح آن ها به طور یکنواخت در معرض هوای داغ قرار گرفته و سرخ شود.

مشکلات احتمالی هنگام تهیه مرغ سوخاری

گاهی با وجود اطلاعات کافی در مورد طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن باز هم ممکن است که مشکلاتی پیش بیاید که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می شود. اگر دستگاه را به پریز وصل کرده اید اما روشن نمی شود ممکن است نیاز باشد تا تایمر را تنظیم کنید. در صورتی که مرغها در زمان و دمای انتخابی شما به خوبی سرخ شده و آماده نیستند ممکن است دما و زمان سرخ شدن را به درستی انتخاب نکرده باشید علاوه بر این گاهی پر کردن بیش از حد دستگاه می تواند سبب بروز این مشکل شود. با توجه به این که این دستگاه برای سرخ کردن به روغن بسیار کمی نیاز دارد بنابراین در صورتی که از روغن زیادی استفاده شود و یا باقی مانده ی چربی از قبل، در دستگاه باقی مانده باشد باعث خارج شدن دود سفید از دستگاه شود.

کاربردهای دیگر این دستگاه

کاربردهای دیگر این دستگاه
کاربردهای دیگر این دستگاه

با یادگیری طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن می توانید در کوتاه ترین زمان یک غذای خوشمزه برای خانواده و به ویژه بچه ها تهیه کنید البته در عین خوشمزگی ارزش مواد غذایی را نیز در حین پخت حفظ کرده اید. اما به جز تهیه ی مرغ سوخاری و همچنین انواع غذا های سرخ کردنی دیگر، می توان از قابلیت های این دستگاه در موارد کاربردی دیگری نیز استفاده کرد. یکی از این کاربرد ها بو دادن انواع مغزها و آجیل ها است. از جمله کاربردهای دیگر می توان به پخت کیک، انواع شیرینی و دسر و هم چنین کبابی یا گریل کردن مواد غذایی مختلف مثل گوشت و ماهی اشاره کرد. البته باید دقت کرد که در مورد برخی مواد غذایی ممکن است کیفیت با سرخ کردن معمولی متفاوت باشد. برای یخ زدایی نیز می توان از آن استفاده کرد.

خرید دستگاه از برند فیلیپس

فیلیپس نامی آشنا و قابل اعتماد در زمینه لوازم برقی آشپزخانه است سرخ کن فیلیپس از جمله دستگاه های تولید شده ی این شرکت است که در ایران نیز بسیار شناخته شده و پر طرفدار است. تفاوت طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن فیلیپس با دیگر برند ها در مواردی مانند تنظیمات مربوطه، مقدار روغن مورد استفاده و زمان پخت یا سرخ کردن است. علاوه بر فیلیپس، برند تفال هم یکی از برند های خوش نام در بازار لوازم خانگی است. این دو برند در بسیاری از محصولات خود رقیب یکدیگر محسوب می شوند. معمولا مدل های دستگاه فیلیپس طوری هستند که می توان تکه های درشت مرغ و یا حتی مرغ کامل (با ابعاد مناسب) را در آن سوخاری کرد. به طور معمول درب آن ها به صورت کشویی از پهلو باز می شود.

برخی ویژگی های این محصول با برند تفال

برخی ویژگی های این محصول با برند تفال
برخی ویژگی های این محصول با برند تفال

سرخ کن تفال با ویژگی سرخ کردن بدون روغن زود تر از برند فیلیپس به بازار لوازم خانگی عرضه شد اما با فاصله ی کوتاهی پس از آن فیلیپس نیز این محصول خود را در اختیار مشتریانش قرار داد. تفال ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و تنوع زیادی در قابلیت ها و امکانات در اختیار خریداران قرار داده است. این دستگاه ها معمولا دارای قابلمه های سرامیکی بوده و زمان سرخ کردن مرغ سوخاری را حدود ۳۰ درصد کم تر می کنند. گنجایش دستگاه را با توجه به تعداد نفرات خانواده می تواند انتخاب کرد. مدل های جدید دارای صفحه نمایش لمسی هستند. معمولا درب آن ها از بالا باز می شود و دارای همزن هستند که نیاز به همزدن و زیر رو کردن مرغ سوخاری را از بین می برد. اگرچه گاهی ممکن است وجود همزن باعث خراب شدن سطح کریپسی مرغ سوخاری ها گردد.

تهیه مرغ سوخاری و نکات ایمنی دستگاه

باید مرغ ها را کاملا در جای مناسب خود قرار دهیم برای مثال اگر دستگاه دارای سبد مخصوص می باشد مرغ ها را در آن قرار می دهیم. این کار مانع از برخورد احتمالی مرغ ها با المنت های دستگاه می شود. علاوه بر این باید دقت کرد که دستگاه را بیش از اندازه پر نکرد. وقتی دستگاه روشن است نباید به داخل دستگاه دست زد. بدنه ی دستگاه و قسمت های مختلف آن ممکن است در حین روشن بودن دستگاه داغ شوند و هنگام باز کردن درب دستگاه باید مراقب هوای داغ بود و در فاصله ی ایمن از آن قرار گرفت. این دستگاهها معمولا برای مصارف خانگی استفاده می شوند و نباید برای تهیه ی مرغ سوخاری در مقدیر بالا مثل رستوران ها و فست فودها مورد استفاده قرار گیرد. پس از استفاده، داخل دستگاه را نیز می توان با آب داغ و یک اسفنج نرم تمیز کرد.

منبع : آموزش آسان طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 44

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما