محل لوگو

در نورپردازی رستوران به چه نکاتی باید توجه کرد ؟


restaurant-lighting-design

در نورپردازی رستوران باید به نکات بسیاری توجه کرد. در اینجا به نکاتی را به شما ارائه می دهیم که بسیار کاربردی است.

1- موازی با طراحی فضای داخلی رستوران، نورپردازی محیط را طراحی کنید
غالبا نورپردازی فضای رستوران جزء آخرین مراحلی است که در دکور و راه اندازی صورت می گیرد و تقریبا کمی پیش از افتتاح رستوران شاهد نورپردازی هستیم.
در حالی که این کاملا غلط است. زیرا ما باید محل قرارگیری پریزهای برق، همین طور محل آویزان کردن لوسترها یا چراغ های سقفی را خیلی پیش از این تعبیه کرده باشیم.
لازم است که به موازات خرید کاناپه های رستوران و همین طور میزها و صندلی ها و چیدمان آن ها، محل قرار گرفتن چراغ های آویزان درست در نقطه ی مرکزی میزها را نیز تعبیه کنید. به شکلی که تمامی میزهای رستورانی نور خوبی داشته باشند.

 

2- لایه های مختلف نوری را اعمال کنید
در طراحی نورپردازی فضای داخلی یک رستوران شما می توانید از لایه های مختلف نور بهره بگیرید. اولین گام روشنایی کلی محیط است که سطح عمومی نور را فراهم می سازد. نورپردازی متناسب با سطح مورد استفاده قرار می گیرد و قادر است سقف را بلندتر یا دیوارها را عریض تر جلوه دهد.
سپس در بخشی از قسمت ها به نور فوق العاده بیشتری نیازمند هستیم. مثل بخش صندوق یا آشپزخانه ی رستوران.
بعد از آن روشنایی های نقطه ای مطرح می شوند. این روشنایی ها به بخش هایی می تابد که علاقه مند هستیم به دلیل خاصی پرجلوه تر باشند. (این بخش از نورپردازی در حقیقت کمی سرگرم کننده به نظر می آید!)

3- از نورپردازی برای راهنمایی مردم به نقاط مختلف رستوران استفاده کنید.
در رستوران ها جهت گیری کاملا ضروری است. مشتری های رستوران در چند ثانیه ی اول ورود باید سریع میز پذیرش را پیدا کرده و به صندوق نیز دید مستقیم داشته باشند. به علاوه آن ها باید بتوانند در کمترین زمان میزهای رستوران را تشخیص داده و محل مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند. غالبا نسبت کنتراست 5 به 1 برای مشخص کردن این مناطق کافی به نظر می رسد.

 

4- هیچ نورپردازی برای دو محل متفاوت یکسان نخواهد بود
نورپردازی فضای داخلی رستوران نسخه ای نیست که بتوان آن را برای تمامی فضاهای به کار بست. هر فضایی به نسبت مدل، متراژ، عرض دیوارها، چیدمان تجهیزات و… نورپردازی مخصوص به خود را می طلبد.

 

5- با نورپردازی مناسب خلق و خوی مشتریان خود را تقویت کنید
شما برای جذب مشتری ها نیاز دارید که احساس رضایت آن ها را تامین کرده و از این که در رستورانتان نشسته و غذا میل می کنند، احساس خوبی داشته باشد.
به طور کلی نور گرم باعث می شود مردم احساس راحتی بیشتری داشته باشند؛ به ویژه در روزهای سرد! شما حتما باید از سیستم کنترل اتوماتیک بهره ببرید تا در روزهای مختلف سال درجه ی نورپردازی را به نسبت شرایط همان روز تغییر داده و پیوسته قادر به کنترل وضعیت نور رستوران باشید.

6- از رنگ استفاده کنید، اما به میزان محدود!
شما می توانید در بخشی از قسمت ها از نورهای رنگی برای معرفی چیزهایی استفاده کنید. مثلا برای به رخ کشیدن نام تجاری رستوران خود. اما دقت داشته باشید که زیاده روی در استفاده از نورهای رنگی تمام محاسبات را به هم خواهد ریخت و تعادل و حس زیباشناسی از نورپردازی محیط داخلی رستوران بیرون خواهد رفت.

 

7- نورپردازی نباید رنگ واقعی غذاها و نوشیدنی ها را تحت تاثیر قرار دهد
مشتری علاقه مند است که غذا و نوشیدنی خود را به دقت مشاهده کرده و حتی رنگ آن را به وضوح ببیند. به همین علت نورپردازی باید به شکلی باشد که به هیچ وجه رنگ غذا و نوشیدنی ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

 

8- توجه داشته باشید که نورپردازی راحتی مشتری را تحت الشعاع قرار ندهد
بسیاری از طراحان نورپردازی و مدیران رستوران علاقه مند به نورپردازی نسبتا تاریک و کم نور در فضای رستوران خود هستند. اما دقت داشته باشید که این نوع نورپردازی راحتی مشتری های رستوران را تحت تاثیر قرار دهید. به شکلی که اگر مشتری ها قادر به خواندن منوی رستوران به راحتی نباشند، قطعا با نارضایتی از محیط رستوران شما بیرون خواهند رفت. و همین جا یک بازاریابی منفی خواهید داشت.

 

9- از روشنایی های تند و آزاردهنده ی چشم پرهیز کنید
در برخی از رستوران های سرراهی و جاده ای و حتی بعضی از رستوران های داخل شهری که نورپردازی بی دقتی داشته اند، شاهد آویزان شدن لامپ های بزرگی هستیم که برای مشتری ها جز آزار چشم قابلیت دیگری به همراه ندارند. این نوع نورپردازی های با مرکزیت نور زیاد در یک نقطه موجب زدگی مشتری می شوند.

  انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 27

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما