محل لوگو

انواع نورپردازی داخلی


Modern Interior Lighting

یکی از مواردی که می تواند نقش منحصر به فردی در خلق یک دکوراسیون زیبا و شیک در خانه یا محل کار ایفا کند، نورپردازی داخلی است. این سبک از نورپردازی همان طور که از اسمش می توان دریافت مربوط به فضای داخلی یک ساختمان بوده و تلفیقی از هنر و نور است که معماری داخلی ساختمان را به کار می گیرد تا احساس روشنی و دلپذیری به افراد القا کرده و سبب جلوه نمودن بخش های دلخواه از یک اتاق گردد. گاهی هدف در این نورپردازی، تامین نور کافی بوده و گاهی هدف ایجاد تضاد و سایه و روشن و هرچه زیباتر شدن محیط است و گاهی نیز هدف می تواند تاکید و جلب توجه روی جسم خاصی باشد. در هر صورت نورپردازی داخلی ابزاری موثر و قدرتمند در ایجاد حس و زیبایی در فضای داخلی به شمار می رود.

 

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی

اگر در فضایی نور کافی وجود داشته باشد، افرادی که در آنجا حضور دارند به خوبی قادر به دیدن اطراف بوده و به راحتی می توانند محیط اطراف را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند که خود سبب ایجاد آرامش و امنیت میگردد. این فقط یک رسالت برای نورپردازی داخلی است که آنرا با استفاده از خلاقیت و روشهای هنرمندانه و ابزارهای روشنایی مدرن میتواند انجام دهد. اهمیت دیگر نورپردازی زمانی است که نیاز است تا یک بخش از یک اتاق یا یک جسم در یک محیط داخلی بیشتر نمایان شود. شاید نمایشگاههای تابلوهای نقاشی، تصاویر عکاسی و یا موزه ها مثالهای درستی باشند. اما در ساده ترین حالت برخی اوقات ما علاقمند هستیم تا با ایجاد نورپردازی در فضای داخلی خانه یا محل کار، توجه دیگران را به یک ظرف سفالی خاص، یک عکس خانوادگی پرخاطره و یا یک نقش هنری در معماری یک دیوار جلب کنیم.

انواع نورپردازی داخلی 

نورپردازی داخلی ساختمان را می توان به دو دسته نورپردازی طبیعی و نورپردازی مصنوعی تقسیم کرد. در نورپردازی طبیعی به کمک معماری، طراحی ساختمان به گونه ای انجام می شود تا فضای داخلی به مقدار مطلوب روشنایی خورشید را دریافت کند ولی در نورپردازی مصنوعی با استفاده از منابع مصنوعی، نور و روشنایی در فضا ایجاد می گردد. نورپردازی مصنوعی را از چند منظر می توان دسته بندی کرد. یک دسته بندی مربوط به نوع کاربرد آن است که به نورپردازی اصلی و نورپردازی تزیینی تقسیم می شود. در نورپردازی اصلی هدف، تامین روشنایی کافی برای تمام فضاهای داخلی است. اما نورپردازی تزیینی یا نورپردازی دکوراتیو، نوعی از نورپردازی است که با خلق زیبایی و تضاد سایه روشن، همراه است. نباید فراموش کرد که حتی اگر هدف نورپردازی اصلی فضای داخلی ساختمان، باشد باز هم باید بحث زیباسازی در آن لحاظ گردد.

روش های نورپردازی داخلی 

روش های مختلفی برای نورپردازی در ساختمان وجود دارد. یک روش استفاده از نور مستقیم و دیگری استفاده از نور غیرمستقیم و یا مخفی است. هر کدام از این روشها خود می توانند به شکل نقطه ای یا موضعی، خطی یا نواری و حجمی اجرا گردند. در نورپردازی باید توجه کرد که کاربری فضای داخلی ساختمان به چه منظوری است. برای مثال نورپردازی یک رستوران با نورپردازی یک کلینیک دندانپزشکی و یا اتاق نشیمن یک منزل مسکونی بسیار متفاوت است. علاوه براین هدف نورپردازی باید مشخص گردد و طراحی ها بر اساس آن انجام شود. مثلا در نورپردازی پله علاوه بر زیبایی، روشن شدن مسیر نیز اهمیت دارد. بزرگتر یا کوچکتر نشان دادن یک فضا، جدا کردن بخش های مختلف با نور و ایجاد تمرکز بر بخش های خاصی از فضا و یا تاکید روی یک شی با ارزش با استفاده از نورپردازی مناسب امکان پذیر خواهد بود.

منبع :

 http://minferi.ir/%d9%86%d9%88%d8%b1%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%db%8c/

  انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 50

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما