محل لوگو

تشکهای مناسب از چه اجزایی تشکیل شده اند؟


با توجه به این که به طور کلی انسان ها حدود 8 ساعت در شبانه روز یعنی یک سوم عمر خود را در خواب به سر می برند بنابراین استفاده از تشکهای مناسب اهمیت زیادی در زمینه ی سلامتی و ایجاد یا تسکین دردهای کمر و نواحی مختلفی مثل گردن و شانه ها دارد. در گذشته تصور می شد تشک مناسب برای کمر درد تشکهای بسیار نرم هستند در حالی که برخی، تشکهای بسیار سفت را مناسب می دانستند اما باید توجه کرد که تشکی مناسب کمر درد است که درجه ی سفتی متوسطی برای آن فرد داشته باشد و این برای هرکس می تواند متفاوت باشد. بنابراین هنگام خرید، همان طور که به کیفیت و زیبایی سرویس خواب اهمیت می دهیم برای انتخاب تشکهای مناسب نیز بهتر است زمان و هزینه بیشتری صرف کنیم تا از آسیب رسیدن به کمر و نواحی دیگر بدن در طولانی مدت جلوگیری کنیم.

تشکهای خیلی سفت

در گذشته بیشتر توصیه می شد که برای درمان و یا تسکین دردهای کمر از تشکهای سفت استفاده شده و یا روی سطح زمین که سفت است خوابیده شود. اما امروزه دیگر نمی توان برای همه افراد یک نسخه ی کلی و عمومی تجویز کرد و باید توجه کرد که تفاوت های بدنی هر فرد و آسیب هایی که به کمر وی وارد شده ممکن است سبب شود نوعی تشکهای خاص برای او مناسب باشد. در صورتی که سفتی تشکها خیلی زیاد باشد سبب می شود ستون فقرات به حالت استراحت روی تشکها قرار نگیرد و به برخی نقاط مثل لگن و شانه ها فشار وارد شود که در نتیجه موجب می شود یک خواب راحت را تجربه نکنید. پس بهتر است قبل از انتخاب با پزشک و ارتوپد خود مشورت کرده و یک تشک مناسب برای کمر درد را خریداری نمایید. تشکهای سفت بیشتر از نوع طبی اسفنجی هستند.

تشکهای خیلی نرم

تشکهای خیلی نرم
تشکهای خیلی نرم

تشکهای نرم از ترکیب انواع فنرها به شکل های مختلف تولید می شوند. این نوع تشکها انعطاف پذیری زیادی برای شما مهیا می کند و موجب می شود بدن شما هنگام خوابیدن کاملا در تشک فرو رفته و اصطلاحا در آن غرق شود در نتیجه ستون فقرات و مهره های کمر و گردن و همین طور شانه ها ممکن است در وضعیتی نامناسب قرار گیرند و در زمان های طولانی به آن ها آسیب وارد شود. از سوی دیگر، هنگام استفاده از تشکهای نرم، در طول زمان خواب، ماهیچه ها و عضلات در حال تلاش هستند تا نواحی مختلف بدن را در موقعیتی ثابت حفظ کنند و تعادل را برقرار کنند بنابر این صبح ممکن است با احساس خستگی از خواب بیدار شوید. نحوه ی توزیع وزن بر روی تشکها و هم چنین پر شدن گودی کمر یا تشدید بیشتر آن نیز می تواند مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

تشکها با سفتی متوسط

به طور معمول تشک مناسب برای کمر درد تشکی است که دارای سفتی متوسط است. این تشکها کمک می کنند موقعیت طبیعی ستون فقرات حفظ شده و در حالت استراحت قرار بگیرد. علاوه بر این نواحی دیگر بدن نیز در وضعیت آرامش بوده و فشار زیادی به آن ها وارد نمی شود. از طرف دیگر، همان طور که مشخص است تشکهای خیلی نرم به دلیل فرو رفتن بدن در آن موجب ایجاد احساس گرما و تشکهای خیلی سفت به دلیل ایجاد فاصله در برخی قسمت های بدن از تشکها موجب ایجاد احساس سرما می شوند اما تشکهای با درجه ی سفتی متوسط سبب می شوند که تعادل دمایی در بدن هنگام خواب برقرار باشد. معمولا از اجزای مختلفی مثل فوم ها و فنر ها استفاده شده و با انتخاب نوع و درصد مناسب آن ها درجه سفتی تشکها کنترل می شود و تشکهای مناسب برای کمردرد تولید می گردد.

نحوه ی دراز کشیدن صحیح بر روی تشکها

نحوه ی دراز کشیدن صحیح بر روی تشکها
نحوه ی دراز کشیدن صحیح بر روی تشکها

هنگام قرار گیری روی تشکها و دراز کشیدن باید وضعیت ستون فقرات را بررسی کنید شاید بهتر باشد از یک همراه بخواهید این کار برای شما انجام دهد. زمانی که به پهلو دراز می کشید ستون فقرات باید در یک راستا قرار بگیرند البته نقش بالش هم در اینجا مهم است اما تشک مناسب برای کمر درد باید به گونه ای باشد که از سر تا پاشنه ی پا تمام اعضا در راستای مناسب قرار بگیرند و فقط نباید قسمت کمر را در نظر گرفت چرا که بخش های دیگر نیز می توانند بر درد کمر موثر باشند. به نحوه ی قرار گیری گودی کمر نیز باید به دقت توجه کرد. تشکهای مناسب برای افراد مختلف باید درجه ی سفتی متناسب با او را داشته باشند چرا که آناتومی بدن و وزن نیز از دیگر پارامترهای تاثیرگذار هنگام دراز کشیدن است که بر نحوه ی قرارگیری ستون فقرات موثر است.

اجزای تشکیل دهنده ی تشکهای مناسب

تشک مناسب برای کمر درد معمولا تشکهای طبی نامیده می شوند و از اجزای زیادی تشکیل می شوند. معمولا لایه های بالایی و بیرونی تر از جنس فوم مموری و یا لاتکس هستند که سفتی بیشتری به تشکها می دهند و ضخامت مختلفی می توانند داشته باشند و لایه های مرکزی شامل فنرهای متصل و منفصل هستند. تعداد این فنرها و نحوه ی قرارگیری آن ها در تشکهای مختلف متفاوت است. در هر صورت برایند لایه های سفت و فنر ها باید به گونه ای باشد تا ستون فقرات انحنای طبیعی خود را هنگام خوابیدن فرد حفظ کند. رویه ی تشکها نیز معمولا از پارچه ی خاصی بوده که مانع رشد میکرو ارگانیسم ها و باکتری ها شده و بنابراین از حساسیت ها و بیماری های پوستی جلوگیری می کند. الیاف و پارچه های استفاده شده در تشکها معمولا ضد آب و ضد الکتیسیته ساکن هستند و دوام زیادی دارند.

انواع مختلف مدل تشکها

تشکهای مموری فوم

تشکهای مموری فوم
تشکهای مموری فوم

تشکهای مموری فوم از مواد مصنوعی تهیه شده و از جنس فوم پلی یورتان هستند. این تشکها با توجه به دمای بدن و وزن فرد شکل می گیرند و موجب احساس راحتی در فرد می شوند. هنگامی که روی این تشکها می خوابید آنها شکل بدن شما را به خود می گیرند و بعد از بلند شدن شما، به آرامی به حالت اولیه خود بر می گردند تشکهای مموری فوم از جمله تشکهای طبی هستند که توسط متخصصین ارتوپد توصیه می شوند و می توانند به عنوان یک تشک مناسب برای کمر درد خریداری شوند. با این حال گاهی بوی اجزای این تشکها، برای برخی افراد قابل تحمل نیست. از طرف دیگر معمولا از تشکهای مموری فوم در مناطقی با آب و هوای گرم کمتر استفاده می شود زیرا ساختار آن به نحوی است که تهویه هوا انجام نشده و سبب بالا رفتن دمای بدن و احساس گرما می شوند.

تشکهای لاتکس

تشکهای لاتکس مشابه تشکهای مموری فوم هستند با این تفاوت که از مواد طبیعی (لاتکس طبیعی لاستیک) تهیه می شوند. بنابراین از نظر ساحتار سلولی پایداری بیشتری داشته و نسبت به تشکها های مموری فوم راحت تر و خنک تر هستند. اگرچه قیمت آنها نیز از تشکهای مموری فوم گران تر می باشد. معمولا خود تشکهای لاتکس نیز از چند لایه تشکیل می شوند که لایه های بیرونی نرم تر و لایه های درونی سفت تر هستند. این نوع تشکها یکی از انواع تشک مناسب برای کمر درد محسوب می شوند. لاتکس ها انواع مختلفی دارند و برای بهینه کردن خواص تشکها مثل نرمی و انعطاف پذیری می توان از ترکیبی از آنها استفاده کرد. مواد شیمیایی سمی در لاتکس ها وجود ندارد و با توجه به اینکه لاتکس قابلیت تنفس طبیعی دارد حس خنکی به شما منتقل شده و شما احساس گرما نمی کنید.

تشکهای طبی فنری

تشکهای طبی فنری
تشکهای طبی فنری

تشکهای فنری یکی از انواع تشکهای موجود در بازار هستند که به هیچ وجه برای کسانی که کمر درد یا دیسک کمر دارند مناسب نیستند و بهتر است از فوم ها و لاتکس ها در ساختارشان به صورت ترکیبی استفاده شود. آنها به تنهایی نمی توانند وزن را به خوبی توزیع کنند و موجب ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن می شوند. این تشکها به دو نوع فنر متصل و فنر منفصل تقسیم می شوند. در تشکهای فنر متصل، کل اسکلت یکپارچه بوده و همه ی فنرها به هم متصل هستند اما در تشکهای فنر منفصل، فنر ها از هم جدا هستند. معمولا تشکهایی که برای سرویس خواب دونفره استفاده می شوند بهتر است از نوع فنر منفصل باشد زیرا به دلیل جدا بودن فنر وقتی یک نفر در یک طرف تکان می خورد حرکت کمتری به طرف دیگر منتقل می شود. نوع فنر منفصل انعطاف پذیری بهتری دارد.

تشکهای طبی اسفنجی

این تشکها بسیار سفت هستند و در حالت عمومی برای افرادی که از درد کمر رنج می برند مناسب نیستند اما گاهی اوقات پزشک با توجه به نوع کمر درد و آسیب های وارده به کمر، استفاده از تشکهای سفت را تجویز می کند که می توان از تشکهای طبی اسفنجی استفاده کرد.

ارتباط طرز خوابیدن با انتخاب تشکهای مناسب برای کمر درد

ارتباط طرز خوابیدن با انتخاب تشکهای مناسب برای کمر درد
ارتباط طرز خوابیدن با انتخاب تشکهای مناسب برای کمر درد

افراد مختلف به طور معمول به روش های مختلفی می خوابند. گاهی برخی افراد عادت دارند رو به بالا بخوابند که به آن اصطلاحا طاق باز نیز گفته می شود. اگرچه بیشتر افراد روی پهلو می خوابند معمولا در این دو حالت بهتر است درجه ی سفتی تشکهای مورد استفاده متعادل اما کمی بیشتر باشد تا مهره ها به خوبی و در راستای مناسب قرار بگیرند. اما برخی افراد تمایل دارند روی شکم بخوابند با وجود این که به طور کلی خوابیدن روی شکم توصیه نمی شود و ممکن است سبب تشدید درد های کمر گردد اما در صورتی که فردی عادت به این نوع خوابیدن دارد بهتر است از تشکهای با لاتکس بیشتر و سفتی کمتر استفاده کند.

اهمیت سایز و ضخامت تشکها در تشدید کمر درد

یکی دیگر از پارامترهای مهم در تهیه ی تشکی مناسب برای دیسک و دردهای کمر توجه به سایز و ضخامت تشکها است. سایز تشکها باید به گونه ای باشد که موجب محدودیت جابجایی شما هنگام خوابیدن نشود زیرا در این موارد باعث احساس ناراحتی در شما می شود علاوه بر این ضخامت تشکها باید در حدی باشد که میزان انعطاف پذیری لازم را بتواند مهیا کند. معمولا سایز تشکها استاندارد هستند. بطور معمول طول تشکها حدود 10 تا 15 سانتی متر بیشتر از قد یک فرد نرمال و حدود 200 سانتی متر در نظر گرفته می شود. عرض تشکها نیز بسته به اینکه یک نفره یا دو نفره باشند از 90 تا 180 سانتی متر متغیر است. ضخامت تشکها بسته به تعداد لایه ها و اجزای به کار رفته در آن از حدود 10 تا 40 سانتی متر متغیر است.

زمان مناسب خرید تشکها برای افرادی که کمر درد دارند

بهترین زمان برای خرید تشکی مناسب در ساعات پایانی روز پس از خرید های دیگر است چرا که این زمان در واقع وقتی است که شما کاملا کمر درد خود را احساس می کنید بنابراین در صورتی که امکان امتحان کردن تشکها حتی برای چند دقیقه برای شما وجود داشته باشد شما به راحتی می توانید متوجه شوید که کدام یک از آن ها بیشتر برای شما مناسب است.

  انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 24

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما