محل لوگو

مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی


Plaster Cornice

رادیاتور قرنیزی همان طور که از اسمش پیداست، قرنیزی است که همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. در این سیستم یک پوسته از جنس آلیاژ آلومینیومی خاص با فرم و شکلی همانند قرنیزی زیبا و با تنوع رنگی بسیار گسترده، جایگزین قرنیزهای مرسوم می‌شود و بدین ترتیب فضای پشت این پوسته امکان جاسازی رادیاتورهای طولی را فراهم می‌سازد و نهایتا قرنیز تبدیل به سیستم گرمایشی می‌ شود.

رادیاتور قرنیزی سیستمی ساده و کارا می باشند که جایگزین قرنیزهای مرسوم به کار رفته در ساختمان های مسکونی، اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز، کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید.

رادیاتور قرنیزی محصولی جدید در صنعت تاسیسات می باشد که با توجه به قابلیت ها، شکل ظاهری، بازده بالا و صرفه جویی در مصرف انرژی به سرعت توانسته است نظر دست اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف کنندگان را به خود جلب نماید. هر یک از سیستم های گرمایشی متداول از قبیل رادیاتور، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپیلت، اسپیلت یونیت ها و … دارای مزایا و معایبی می باشند لیکن سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی توانسته است بسیاری از مزایای هر یک از این سیستم ها را در خود گردآوری کرده و معایب آن ها را نیز برطرف نماید.

در رادیاتور قرنیزی استفاده دو منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز از یک سو و از سوی دیگر تنوع در رنگ بندی و حتی امکان طراحی فرم و شکل ظاهری این سیستم توانسته است امکانات و شرایطی را فراهم سازد که بسیار مطلوب و مورد توجه مهندسین معمار و طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی قرار گیرد.

سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده ترین عملکرد که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته است جهت انتقال حرارت استفاده می نماید بنابراین هیچ گونه پیچیدگی در این سیستم وجود ندارد. از سوی دیگر به علت راندمان بالای آن، این قابلیت را بوجود آورده است که با کمترین امکانات و تجهیزات شرایط استفاده از این محصول فراهم گردد.

رادیاتورهای قرنیزی می توانند با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا آبگرمکن های خورشیدی کار کنند. استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمائی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهایی با سطح حرارتی بزرگ می باشد، بنابراین رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی با بهترین راندمان کار کنند.

آب گرم مورد نیاز رادیاتور قرنیزی از یک دیگ که در موتورخانه ساختمان قرار دارد تامین می گردد. دیگ نیز به وسیله گاز،گازوییل و یا الکتریسیته گرم می شود. آب گرم شده به وسیله یک پمپ در سیستم لوله کشی که در قرنیز ها قرار دارند، فرستاده می شود. گرما به هوای اتاق منتقل می شود و دوباره آب در گردش که سرد شده است، پایین می آید و از طریق لوله ها به موتورخانه بر می گردد. در نتیجه رادیاتور های قرنیزی دوباره به وسیله آب گرم تغذیه می شوند و فرآیند گرمایش تکرار می گردد.

لوله های آب گرم موجود در رادیاتور قرنیزی که خود نوعی از انواع رادیاتور تزیینی است معمولا از جنس مس می باشند و پره دار هستند که این ویژگی باعث می شود گرما به سرعت از آب گرم موجود در لوله ها به هوای اتاق منتقل و در محیط اتاق پخش گردد. ساختار این رادیاتور ها بسیار شبیه به ساختار رادیاتور اتومبیل است.

مقدار آب موجود در سیستم رادیاتور های قرنیزی باید در حد یک مقدار معینی ثابت بماند و هر گونه اتلاف آب از سیستم بایستی به وسیله یک تانک ذخیره آب که در ارتفاع بالایی نصب شده است، تامین گردد. عملکرد دیگ بخار وابسته به ترموستات موجود در اتاقی که گرم می شود است.

هنگامی که ترموستات عمل کند و گرمای بیشتری مورد نیاز باشد، یک سیگنال به موتورخانه فرستاده می شود که آب موجود در دیگ بخار بیشتر گرم شود یعنی دمای آب موجود در دیگ بخار افزایش یابد. هم چنین جهت فرستادن آب بیشتر به مکانی که مورد نیاز است پمپ فعال می شود.

مزایای استفاده از رادیاتور قرنیزی
از رادیاتور قرنیزی در اکثر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می شود و به دلیل شکل ظاهری زیبا، تنوع رنگ بسیار، بازده بالا و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و … جزء محصولانی می باشد که امروزه نظر سازنده های ساختمان را جلب کرده و به راحتی جایگزین داکت اسپلیت ها، فن کویل ها، سیستم گرمایش از کف و رادیاتورهای معمولی شده است.
رادیاتور های قرنیزی علاوه بر این که به عنوان قرنیز استفاده می شوند سیستم گرمایشی مناسبی را در فضا ایجاد می نمایند که با طراحی فرم، شکل ظاهری و تنوع رنگی بسیاری که دارند امکانات مطلوبی را خلق می کند.
هیچ گونه پیچیدگی در مکانیزم سیستم گرمایشی قرنیزی وجود ندارد و می توان با کمترین امکانات شرایط استفاده از این سیستم را فراهم آورده و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد.
رادیاتور های قرنیزی با انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی کار می کنند. زیرا طراحی این سیستم ها به گونه ای می باشد که می تواند با کمک منابع انرژی تجدیدپذیر با بازده بالایی کار کنند.
رادیاتور قرنیزی به دلیل این که گرمایش یکنواختی در کل محیط ایجاد می کنند عملکرد بهتری دارند و این مسئله باعث می شود تا دمای متعادلی در سرتاسر محیط ایجاد شود و اختلاف دمایی چشمگیری در داخل فضا دیده نشود.
سیستم گرمایشی قرنیزی بر روی دیوار نصب می شوند و به همین دلیل دسترسی به آن آسان تر بوده و در صورت نیاز به راحتی می توان تعمیرات آن را انجام داد.
نصب بودن رادیاتور قرنیزی بر روی دیوار باعث می شود تا در زمانی کوتاه دمای فضا بالا رود و چون از پایین ترین نقطه عملیات گرمایشی انجام می شود دیوار ها سیاه نمی شوند.
بر خلاف رادیاتورهای معمولی که فضایی را در ساختمان اشغال می کنند این سیستم هیچ فضایی و جایی را اشغال نمی کنند و مانند رادیاتورهای معمولی مانعی در مقابل چیدمان دکوراسیون منزل نیستند.
قرنیز های گرمایشی قابلیت نورپردازی دارند و بدون اتصالات و کاملا یک پارچه بوده و امکان تحمل بیش از ۱۰ بار فشار را دارند.
با استفاده از این سیستم هزینه های مربوط به لوله کشی های اولیه کاهش یافته و نیاز به قرنیزکاری نمی باشد.
معایب رادیاتورهای قرنیزی
تمرکز روی دیوارهای داخلی
تا به حال به این مساله برخورد داشته اید که چرا دیوار های خارجی که روی آن پنجره دارد کمتر گرم می ‌شوند؟ در جواب این پرسش، پاسخ این است که گرما از طریق همرفت کار می ‌کند، همان طور که هوای سرد از پنجره نفوذ می کند، از طریق دریچه به رادیاتور قرنیزی وارد می‌ شود، در داخل رادیاتور قرنیزی هوا با مجموعه ‌ای از باله‌ های فلزی گرم می ‌شود که از طریق الکتریسیته گرم شده ‌اند، سپس هوای گرم از رادیاتور بالا می‌ رود و الگوی خود را تکرار می ‌کند و جریانی مدور به عنوان جریان همرفتی به وجود می ‌آورد و این باعث می شود گرما بر روی دیوارهای اصلی متمرکز بماند.

عدم گرمای ثابت در طول مسیر
پلاگین قابل ‌حمل در رادیاتورهای قرنیزی وجود دارند، اما بهترین رادیاتورهای قرنیزی در یک خانه با منابع ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت هستند که هیچ کدام از آن ‌ها نیازمند خدمات نصب یک برق ‌کار نیست، بعضی از واحدهای گرمایش الکتریکی دارای یک ترموستات مجتمع هستند، بقیه توسط یک کنترل ‌کننده روی دیواره تنظیم می‌ شوند.

سیستم رادیاتور قرنیزی در اتاق ها به رادیاتور اصلی متصل است و به همین دلیل گرمایشی که در قسمت اصلی وجود دارد میزان بالاتری نسبت به اتاق ها ارائه می دهد.

هزینه بالا
برق در همه سیستم های گرمایشی نقش مهمی ایفا می کند، اما برخی از آن ها صرفا بر روی برق کار می کنند، شما اگر بخواهید می توانید رادیاتور قرنیزی را در هر اتاقی در خانه قرار دهید اما رادیاتورهایی که صرفا الکتریکی هستند در این صورت بسیار گران تمام می شوند تا گرمای تکمیلی را برای اتاق های فردی به صورت مورد نیاز فراهم کنند.

یکی از کاربردهای رایج این است که یک رادیاتور در یک اتاق خواب گرمای لازم را فراهم کند، در حالی که سیستم گرمایش کلی خانه در محیط اصلی نیز قرار دارد، برخی از رادیاتورهای قرنیزی از انرژی الکتریکی برای گرمایش فضا استفاده می کنند که مانند دیگر رادیاتورهای الکتریکی هزینه ی بالایی نیز در مصرف انرژی دارند.

انرژی کارآمد کمتر
در رادیاتورهای قرنیزی با پایه هیدرونیکی برق گرمای سیستم را تولید می کند، اما این کار به طور غیر مستقیم انجام می شود، اولا جریان الکتریسیته یک مایع محصور، نفت یا آب را گرم می کند و سپس این مایع به گرمایش اتاق منتقل می شود.

سیستم گرمایش از طریق قرنیز دیواری هیدرونیک کارآمد تر از واحدهای الکتریکی کار می کند، زیرا هنگامی که سیال گرم شده است، برای خنک شدن زمان بیشتری صرف می شود. به همین دلیل است که اگر در خانه ای قرار بگیرید که در آن حرارت گرمایی از رادیاتور قرنیزی تولید می شود حرارت بیشتر ماندگار خواهد بود و یک سیستم هیدرونی معمولا ارزانتر تمام می شود.

محدود کردن وسایل خانه
رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خانه ترکیب می شوند و بیشتر اوقات قابل مشاهده نیستند اما گرمایی که از ناحیه رادیاتورهای قرنیزی تولید می شود باعث می شود که شما وسایلی مانند تلویزیون که در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند را نمی توانید در قسمت اصلی خروجی گرمای رادیاتور قرنیزی قرار دهید.

انبساط در رادیاتور قرنیزی
مشکلات انبساط در رادیاتور قرنیزی در اثر ویژگی های فیزیکی آب و گرمایش آن رخ می دهد. آبی که به طور کافی گرم شده است و برای جریان در رادیاتور قرنیزی ارسال می گردد، حجم بیشتری را اشغال می کند و یا به عبارت دیگر منبسط می شود، در حالی که زمانی که سرد می شود به حجم اولیه خود برمی گردد.

آب بازگشتی از رادیاتور های قرنیزی ابتدا به یک منبع هوای فشرده یا منبع انبساط بسته رفته تا اطمینان حاصل شود که فشار به میزان کافی افزایش یافته است،که آب را تا حدی که سیستم به حالت تعادل برسد فشرده می کند. مشکلات دیگر رادیاتور های قرنیزی این است که زمانی که منبع هوای فشرده از آب پر گردد، از آن جایی که آب مانند هوا تراکم پذیر نیست، فشار اضافی آب داغ می تواند باعث نشت آب گردد. یک شیر انبساط که برای فشار مورد نظر طراحی شده باشد می تواند این مشکل را حل کند.

  انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 18

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما